The sacramental mysteries: The personal and existential approach of Saint Nikodemos the Hagiorite

Rev. George DOKOS

Περίληψη


Ὁ κίνδυνος νὰ ἐλαττωθοῦν τὰ ἅγια Μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας σὲ ἁπλὸ ριτουαλισμὸ ἔχει πάντοτε ὑπάρξει, μεταβάλλοντας τὴ μυστηριακὴ ζωὴ σὲ κάτι ποὺ πρέπει νἀ γίνει σὰν θρησκευτικὸ καθῆκον. Ἀκόμα χειρότερα, τὰ Μυστήρια συχνὰ ἀντιλαμβάνονται δεισιδαιμονικὰ ὡς μαγικά, σὰν ὁ ρόλος ἢ ἡ διάθεση ἑνὸς προσώπου πρὸς τὰ Μυστήρια εἶναι ἄσχετα. Αύτὴ ἡ τάση πρὸς μία νομικίστικη κατανόηση τῶν Μυστηρίων καὶ μία στείρη θρησκευτικότητα ἔχει παρατηρηθεῖ σὲ ἀμφότερους τοὺς κληρικοὺς καὶ τοὺς λαϊκούς, καθὼς καὶ μεταξὺ τῶν θεολόγων καὶ τῶν διδακτικῶν βιβλίων τους. Τέτοια κατηγορία ἔχει ἀκόμα ἐπιφερθεῖ ἐναντίον τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου. Ἀλλὰ μία ἀπὸ τὶς πολλὲς συνεισφορὲς ποὺ ἔχει προσφέρει ὁ Ἅγιος Νικόδημος στήν Ἐκκλησία μέσω τῶν συγγραμμάτων του ἀφορᾶ αὐτὸ τὸ θέμα. Ὅταν γράφει γιὰ τὰ Μυστήρια, ὁ ἅγιος Νικόδημος συνεχῶς κάνει τόν ἀναγνώστη του ἐνήμερο τοῦ κινδύνου τοῦ ριτουαλισμοῦ τῶν ἁγίων Μυστηρίων. Θέλει οἱ ἀναγνῶστες νὰ τὰ αἰσθανθοῦν στὰ βάθη τῶν καρδιῶν τους σὲ ἕνα ὑπαρξιακὸ τρόπο. Γιὰ νὰ ἐπιδειχθεῖ αὐτὴ ἡ ἄποψη τῶν διδασκαλιῶν τοῦ Ἁγίου, σὲ αὐτὸ τὸ κείμενο ἐπικαλοῦνται τὰ συγγράμματα τοῦ Ἁγιορείτου μὲ εἰδικὴ ἀναφορὰ στὸ Βάπτισμα, Θεία Κοινωνία, καὶ Ἐξομολόγηση. Ὁ Ἅγιος Νικόδημος πιστεύει ὅτι ὁ Χριστιανὸς πρέπει νὰ εἶναι ἐνήμερος καθ’ ὁλοκληρία καὶ νὰ ἔχει συναίσθηση ὅτι βαπτίσθηκε στὸ θάνατο καὶ στήν ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ καὶ ὅτι πρέπει νὰ ζεῖ μία νέα ζωὴ σύμφωνα μὲ τὸ Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ οὕτως ὥστε νὰ καρποφορήσει ἡ βαπτιστικὴ χάρη. Ὅσον ἀφορᾶ τὴ Θεία Εὐχαριστία, ὁ πιστὸς πρέπει νὰ πιστεύει ἀπόλυτα στὴ πραγματικότητα τοῦ σώματος καὶ αἵματος τοῦ Χριστοῦ κεκρυμμένα στὸ Μυστήριο καὶ νὰ λαμβάνει τὴ Θεία Κοινωνία μὲ κατάλληλη προετοιμασία καὶ μὲ καθαρὴ συνείδηση γιὰ νὰ ὠφελειθεῖ ἀπὸ τὰ θεία Δώρα. Ὅταν κανεἰς πηγαίνει στὸ Μυστήριο τῆς Ἐξομολογήσεως, ἡ ἀναπόληση τῶν ἁμαρτιῶν του καὶ ἡ προφορικὴ του ἐξομολόγηση τῶν ἁμαρτιῶν δὲν ἐπαρκοῦν καθ᾽ ἑαυτὰ νὰ πραγματοποιηθεῖ μία ἐπωφελὴ καὶ γόνιμη ἐξομολόγηση. Ὁ Ἅγιος Νικόδημος τονίζει ὅτι ὁ μετανοῶν πρέπει νὰ ἔχει ἐγκάρδια τύψη συνειδήσεως γιὰ τίς ἁμαρτίες του καὶ ὅτι ὁ πόνος τῆς καρδιᾶς πρέπει νὰ εἶναι παρὼν γιὰ νὰ ὑπάρξει πλήρη συγχώρηση καὶ θεράπευση. Ἐν συντομία, τὰ Μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας, ἐὰν δὲν προσεγγιθοῦν μὲ κατάλληλο τρόπο καὶ μὲ πρέποντα ὑπαρξιακὴ ἐνημερότητα, δύναται νὰ ἀπομείνουν κενοὶ τύποι. Ὁ Ἅγιος Νικόδημος προσπαθεῖ μὲ κάθε τρόπο νὰ ἐνσταλάξει στοὺς ἀκροατάς του μία μυστηριακὴ συναίσθηση γιὰ τὴν πραγματικότητα τῶν Μυστηρίων. Ἐπιθυμεῖ ὅτι κάθε συνάντηση μὲ ἕνα Μυστήριο τῆς Ἐκκλησίας νὰ εἶναι μία ὑπαρξιακὴ συνειδητη-πεῖρα μὲ τὸ Θεό. Ὁ Ἅγιος Νικόδημος ἐπὶ τὸ πλεῖστον ἐνδιαφέρεται στὰ ἔργα του μὲ τὴν ὑποκειμενικὴ διάθεση καὶ τὴν ἀνοιχτοσύνη τῶν ἐν Χριστῷ ἀδελφῶν του πρὸς τὴ μυστικὴ χάρη στὰ Μυστήρια οὕτως ὥστε νὰ δυνηθοῦν νὰ λάβουν τὴ μέγιστη ὠφέλεια. Ὑπεράνω ὅλων, ὁ ὅσιος Πατὴρ εἶναι ἕνας ἱεροκήρυκας μέσω τῶν συγγραμμάτων του καὶ πάντοτε ἔχει ἕνα πραγματικὸ τελικὸ σκοπὸ καὶ ποιμαντικὸ στόχο ἐν ὄψει. Αὐτὸ ποὺ κάνει ὁ ἅγιος Νικόδημος, στὴν οὐσία, εἶναι νὰ καλεῖ τὸν ἀναγνώστη του σὲ μία θετικὴ καὶ προσωπικὴ ἀπάντηση στὴν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ ποὺ εἶναι διαθέσιμη σὲ ὅλους στὰ ἅγια Μυστήρια ὤστε, μέσω προσωπικῆς ἐλευθερίας καὶ συνεργίας, νὰ οἰκοιοποιήσει θεικὴ ζωὴ στὴ δική του ζωή.


Πλήρες Κείμενο:

PDF (English)

Εισερχόμενη Αναφορά

  • Δεν υπάρχουν προς το παρόν εισερχόμενες αναφορές.